Tantárgy kódja
TKO1004
Tantárgy neve
Pedagógiai szociálpszichológia
Tantárgy angol neve
Social Psychology and Pedagogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TKO1002
Ajánlott félév
3
Cél
A tanárjelölt szerezze meg azokat a pedagógiai pszichológiai és szociálpszichológiai ismereteket, melyeket az iskolai nevelőmunkában hatékonyan alkalmazhat. Sajátítson el olyan pedagógiai pszichológiai ismeretköröket, melyek a napi oktatómunkájában eligazítják. A tanárjelölt legyen képes a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására
Cél angol
Students gain information on pedagogical psychology and social psychology which can be effectively used in the school during their daywork. Students have to able to use varied ways of pedagogical evaluation.
Tartalom
A pedagógiai pszichológia és a szociálpszichológia tárgya, a tudomány rendszere. A szocializáció színterei. A tanári szerep dimenziói, társadalmi szerepelvárások. A pedagógus személyi hatásának elemzése: a pedagógus, mint magatartási modell, nevelési stílus, nevelői attitűd, tanári hatalom. Az iskolai osztály szociálpszichológiai jellemzői Az iskolai osztály megismerésének módszere, szociometria. Tanulás, tanuláselméletek. Az iskolai tanulás pszichológiai megközelítése, motiválása, a pedagógiai elvárás hatása a teljesítményre. A tanulói teljesítmény értékelésének pszichológiai kérdései. Az átlagtól eltérő tanulói személyiségfejlődés.
Tartalom angol
Pedagogical psychology and social psychology. The socializational process. Dimensions of teacher roles and social role expectations. The teacher as a role model teachers attitudes and the teachers’ authority. Social psychological characteristics of the class. Psychological characteritics of learning process; motivation and the expectations effects on the performance . Learning and learning theories. Psychological aspects of performance evaluation. Diverse personality development.
Számonkérés
Kollokvium
Számonkérés angol
Examination
Irodalom
1. Buda Béla (1986): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 44-65, 82-92, 206-225.o.
2. Csepeli György (1999): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 149-151, 189-203, 200-232, 269-276, 395-411.o.
3. Kelemen László (1968): A pedagógiai pszichológia alapkérdései. Tankönyvkiadó, Budapest.
4. Schmercz István (szerk.) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény ’94 Bt, Nyíregyháza.
5. Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Irodalom angol
1. Buda Béla (1986): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 44-65, 82-92, 206-225.o.
2. Csepeli György (1999): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 149-151, 189-203, 200-232, 269-276, 395-411.o.
3. Kelemen László (1968): A pedagógiai pszichológia alapkérdései. Tankönyvkiadó, Budapest.
4. Schmercz István (szerk.) (2000): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény ’94 Bt, Nyíregyháza.
5. Szabó István (1994): Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Margitics Ferenc