Tantárgy kódja
TKO9116
Tantárgy neve
Blokkszeminárium (Pedagógiai-pszichológiai követő szeminárium 2.)
Tantárgy angol neve
Seminars in Blocks (based on pedagogy-psichology 2.)
Kredit
2
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TKO9200E
Ajánlott félév
10
Cél
A tanári pálya gyakorlása során kiemelten fontos tanári kompetenciáknak, különösen az önreflexió képességének, a szakmai véleményalkotás, állásfoglalás képességének, szociális készségeknek, problémaérzékenységnek, és elfogadó attitűdnek indirekt fejlesztése. A pszichológiai követő szeminárium célja, hogy a hallgató önreflektív képességét és kritikai érzékét fejlessze. A hallgató képes legyen reflektív módon véleményezni saját tanítási gyakorlatát – tanórai munkáját. A blokkszeminárium lehetőséget biztosít a résztvevők neveléssel és a tanítással kapcsolatos prekoncepcióinak megismerésére, azok tudatosítására, hozzájárul továbbá a pedagógus személyiségének - szakmai arculatának formálódásához.
Tartalom
A hallgatókat leginkább foglalkoztató, saját élményű, tanítással kapcsolatos témák kerülnek megbeszélésre. A szeminárium döntően esetmegbeszélő, de szupervíziós céllal is szerveződhet. Az egyedi tanítási problémák, dilemmák, esetleges konfliktusok csoportos megbeszélése elősegíti a hallgatók kritikai, döntési kompetenciáinak és szakmai önismeretének fejlődését. Az esetek megbeszélése és elemzése nyomán szembesülhetnek azzal, hogy mások is hasonló problémákkal küzdenek. Érzelmek, értékek, normák kerülnek felszínre tipikus helyzetekhez kötődően, illetve az, hogy ki, hogyan kezelte ezeket, s milyen eredménnyel. Az esetmegbeszélés javítja a hallgatók szakmai énképét, segíti, hogy jobban rálássanak önmagukra, és megértsék viselkedésük lehetséges okait, továbbá csökkenti a bizonytalanság, feszültség érzését.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika